Niepubliczny
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Towarzystwa "RAZEM W PRZYSZŁOŚĆ" |
Polityka oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem
STANDARDY
OCHRONY MAŁOLETNICH
Preambuła, czyli wstęp do dokumentu
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Niepublicznego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Towarzystwa "RAZEM W PRZYSZŁOŚĆ" w Stobrawie jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci
·
Konwencja o prawach dziecka przyjęta
przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.
U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
·
Konstytucja Rzeczypospolitej
Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
(Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
· Ustawa
z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy
(Dz. U. z 2023 r. poz. 2809)
·
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o
zmianie ustawy - Kodeks rodzinny
i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606)
·
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023
r. poz. 1304 i 1606)
·
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu przemocy domowej
( Dz. U. z 2021 r. poz. 1249)
·
Ustawa
z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu
przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r.
poz. 535)
· Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17)
·
Ustawa
z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego
(Dz. U. z 2024 r. poz. 24)
· Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610) - art. 23 i 24
·
Ustawa
z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów
używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci
§ 1.
1. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy
o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta.
2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w
szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu
opiekunem jest również rodzic zastępczy.
4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców
dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między
rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia
sprawy przez sąd rodzinny.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub
czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka
personelu placówki lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
6. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony
przez dyrektora Niepublicznego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego Towarzystwa
„RAZEM W PRZYSZŁOŚĆ” w Stobrawie członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem
z internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad
bezpieczeństwem dzieci w internecie.
7. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to
wyznaczony przez dyrektora Niepublicznego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego
Towarzystwa „RAZEM W PRZYSZŁOŚĆ” w Stobrawie członek personelu sprawujący nadzór nad
realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację
dziecka.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka
krzywdzenia dzieci
§ 2.
1. Personel posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na
czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel podejmuje rozmowę z
opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i
motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
Zasady rekrutacji
pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów
§ 3.
Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji
personelu. Zasady stanowią Załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy
pracownikami (wolontariuszami, stażystami, praktykantami) instytucji a dziećmi
§ 4.
Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i
dziecko–dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do
niniejszej Polityki.
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia
krzywdzenia dziecka
§ 5.
1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z
wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia
bezpieczeństwa dzieci:
a) popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie
się nad dzieckiem),
b) doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np.
krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
c) doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem,
higieną czy zdrowiem).
3. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w
przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
a) osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
b) inne dziecko.
§ 6.
1. W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest
krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna
dziecka, członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej
informacji kierownictwu instytucji. Notatka może mieć formę pisemną lub
mailową.
2. Interwencja prowadzona jest przez dyrektora placówki, który może wyznaczyć
na stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej
dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości personelu,
dzieci i opiekunów.
3. W przypadku wyznaczenia innej osoby do prowadzenia interwencji pod pojęciem
„dyrektora placówki” należy rozumieć osobę odpowiedzialną za prowadzenie
interwencji.
4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia
interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez dyrektora placówki.
5. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony dyrektora placówki, a nie została
wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w
niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do
której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
6. Do udziału w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności wychowawców,
psychologa i pedagoga placówki, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z
dzieckiem o trudnych doświadczeniach.
7. Dyrektor placówki informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia
krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd
rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
8. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, dyrektor
placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji
lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego
i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
9. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie
poprzedzającym.
10. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór
stanowi Załącznik nr 3 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do rejestru
interwencji prowadzonego przez placówkę.
§ 7.
W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki
uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby
(policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie).
Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął
informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.
§ 8.
Krzywdzenie przez osobę dorosłą
1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka dyrektor placówki przeprowadza
rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o
zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w
szczególności jego opiekunami. Kierownictwo instytucji stara się ustalić
przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne
dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.
2. Dyrektor placówki organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym
przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze
specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb. Z rozmowy
sporządzana jest notatka służbowa.
3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo dyrektor placówki
sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je
do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
4. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani
pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka,
które doświadczyło krzywdzenia dyrektor placówki sporządza wniosek o wgląd w
sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
5. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka
zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo
(np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce
zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka
(rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo
kary fizyczne), należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o
potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa,
bądź – w przypadku przemocy i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury
„Niebieskie Karty”.
6. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu,
wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie
tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
7. W przypadku gdy członek personelu dopuścił się wobec dziecka innej formy
krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, dyrektor placówki
powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę
podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji
gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji
lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego
z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie
zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie
jest bezpośrednio zatrudniona w placówce, lecz przez podmiot trzeci, wówczas
należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren placówki, a w razie
potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
8. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych
powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są
zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje
przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
9. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili
opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym
fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
§ 9.
Krzywdzenie rówieśnicze
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające
w instytucji (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z
dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie, wychowawcami oraz jego opiekunami, a
także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu wychowawcami i jego opiekunami.
Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W
trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu
zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są
spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego
sporządza się oddzielne karty interwencji.
2. Wspólnie z z zespołem do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznym,
a jeżeli to możliwe z rodzicami krzywdzącego należy opracować plan naprawczy,
celem zmiany niepożądanych zachowań.
3. Zespół do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce powinien
opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby
odizolowania go od źródeł zagrożenia.
4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie
innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez personel placówki, rodziców/opiekunów,
innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności
należy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.
5. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach placówki
należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi
wiedzę o zdarzeniu, a także z wychowawcami/pedagogiem/psychologiem dziecka
krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na
zdrowie psychiczne i
fizyczne dziecka. Dyrektor placówki zespół do spraw pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, na którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz
o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u
innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie
(poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie
opiekunów dziecka krzywdzącego).
6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17
lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować
właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
7. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego
zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo
jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku
dzieci w instytucji
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w instytucji
§ 10.
1.
Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony
danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2.
Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności
i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3.
Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka
stanowią Załącznik nr 4 do niniejszej Polityki.
§ 11.
1.
Personelowi nie wolno umożliwiać
przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie
głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
2.
W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej,
personel placówki może skontaktować się z rodzicem/opiekunem dziecka i ustalić
procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi
mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego
opiekuna.
3.
Jeżeli wizer unek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak:
zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie
wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§
12.
1.
Upublicznienie przez członka personelu
wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie
audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
2.
Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna
zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w
jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.com w celach
promocyjnych).
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
§ 13.
1. Placówka, zapewniając dzieciom dostęp do internetu,
jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do
treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w
szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie
zabezpieczające.
2. Na terenie placówki dostęp dziecka do internetu możliwy
jest:
a) pod nadzorem członka personelu/nauczyciela/wychowawcy - na urządzeniach
instytucji,
b) za pomocą sieci wifi instytucji, po podaniu hasła.
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem nauczyciela/wychowawcy instytucjii, osoba ta ma obowiązek informowania dzieci o
zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Nauczyciel/wychowawca
czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu
przez dzieci podczas zajęć.
4. Placóeka zapewnia stały dostęp do materiałów
edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu,
przy komputerach, z których możliwy jest dostęp swobodny do sieci.
§ 14.
1. Osoba odpowiedzialna za internet zapewnia, aby
sieć internetowa była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując
i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.
2. Osoba odpowiedzialna za internet przynajmniej raz
w miesiącu sprawdza, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W
przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczona osoba stara się
ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
3. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia
niebezpiecznych treści, osoba odpowiedzialna za internet
przekazuje dyrektorowi placówki, który powiadamia opiekunów dziecka o
zdarzeniu.
Monitoring
§ 15.
1. Dyrektor placówki wyznacza Panią Dominikę Puszczewicz
jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w Niepublicznym
Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Towarzystwa „RAZEM W PRZYSZŁOŚĆ” w Stobrawie.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za
monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki
oraz za proponowanie zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w punkcie w punkcie poprzedzającym, przeprowadza wśród
personelu instytucji, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji
Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6 do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać
naruszenia Polityki w placówce.
5. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania ankiet
wypełnionych przez członków personelu. Sporządza na tej podstawie raport z
monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi placówki.
6. Dyrektor placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza
personelowi nowe brzmienie Polityki.
Przepisy końcowe
§ 16.
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu placówki, w
szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub poprzez
przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.
Załącznik nr 1
Zasady bezpiecznej rekrutacji
1.
Poznaj dane kandydata/kandydatki, które
pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do
wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek
do ich godności. Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym
osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie, stażyści, praktykanci oraz
wolontariusze) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były
dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej
do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz
przestrzegania ich praw, instytucja może żądać danych (w tym dokumentów)
dotyczących:
a) wykształcenia,
b) kwalifikacji zawodowych,
c) przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę
przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna
zatem znać:
a) imię (imiona) i nazwisko,
b) datę urodzenia,
c) dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
2. Poproś kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia. Placóweka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie
referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która
takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu
do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych
w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych
konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę.
Placóeka nie może samodzielnie prowadzić tzw.
screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie
przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu
pracy.
3. Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do
sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z
opieką nad małoletnimi organizacja jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą
w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem
ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw
przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała
postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie:
rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym,
konieczne jest uprzednie założenie profilu instytucji.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze organizacja potrzebuje następujących danych
kandydata/kandydatki:
a) imię i nazwisko,
b) data urodzenia,
c) pesel,
d) nazwisko rodowe,
e) imię ojca,
f) imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub
analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu
o umowę cywilnoprawną.
4. Pobierz od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o
niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu
karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca
2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r.
poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w
przepisach prawa obcego.
5. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna
przedłożyć Ci również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa
uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej
związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo
tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów
6. Pobierz od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w
ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo
obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
7. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o
niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi
rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem
odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie
była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające
przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i
art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w
którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma
obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub
ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych
stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności,
związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad
psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych
zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
8. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa
się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności
karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie
organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
9. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, instytucja jest zobowiązana do domagania
się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.
Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy
prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach
obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in.
nauczycieli, w tym nauczycieli oraz opiekunów zatrudnionych w placówkach
publicznych oraz niepublicznych oraz kierownika i wychowawcę wypoczynku dzieci.
10. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia poproś
kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o braku
toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych i
dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom.
Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki
żadnych negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy
zatrudnienia. Poniżej znajdziesz przykładowy formularz takiego oświadczenia.
OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI
........................................
miejsce i data
Ja, .................................................................................................................
nr PESEL ....................................../nr paszportu .........................................
oświadczam, że w państwie ......................... nie jest prowadzony rejestr
karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego. Oświadczam, że nie
byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie .................... za czyny zabronione
odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w
art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w
którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że
nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego
uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich
lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo
działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem,
świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub
realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..........................................................................
Podpis
OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am
w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo
obywatelstwa:
1………………………….
2………………………….
Oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw
uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej
związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..........................................................................
Podpis
..................,dnia................r.
Załącznik nr 2
Zasady bezpiecznych relacji personelu z
dziećmi
Zasady
bezpiecznych relacji personelu Niepublicznego Młodzieżowego Ośrodka
Wychowawczego Towarzystwa „RAZEM W PRZYSZŁOŚĆ” w Stobrawie z dziećmi
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest
działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje
dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne
jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel
realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych
organizacji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z
dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i
wolontariuszy, członków placówki a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z
dziećmi znajdującymi się pod opieką placówki, jeśli kontakt ten odbywa się za
zgodą placówki i/lub na jej terenie. Znajomość i zaakceptowanie zasad są
potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
Relacje personelu z dziećmi
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego
rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są
adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych
dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować
ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
Komunikacja z dziećmi
1. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
2. Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i
danej sytuacji.
3. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno
Ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka
lub innych dzieci.
4. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób
nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka,
informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej
i prawnej.
5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać
pod uwagę jego oczekiwania.
6. Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od
zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to
możliwe.
7. Zadbaj o to, aby być w zasięgu wzroku lub słuchu innych członków personelu,
kiedy prowadzisz aktywności z dziećmi. W wyjątkowych i uzasadnionych
sytuacjach, kiedy musisz zostać z dzieckiem sam na sam, zawsze powiadom o tym
inne osoby z personelu oraz poinformuj, w którym dokładnie miejscu będziesz
przebywać wraz z dzieckiem.
8. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny.
Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych
uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej
oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej
(zastraszanie, przymuszanie, groźby).
9. Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec
konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej
osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła instytucji) i mogą
oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
Działania z dziećmi
1. Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj
i traktuj równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną,
sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i
światopogląd.
2. Unikaj faworyzowania dzieci.
3. Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub
seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to
także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści
erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
4. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu,
fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom
trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli zarząd organizacji nie został o tym
poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów
prawnych oraz samych dzieci.
5. Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani
nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
6. Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani
rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Nie wolno Ci wchodzić w relacje
jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które
mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści
majątkowych i innych.
7. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dziecka przez
członka personelu lub członka personelu przez dziecko, muszą być raportowane
kierownictwu. Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby
zachować godność osób zainteresowanych.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest
niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z
dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest
odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap
rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć
uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ
zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec
innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i
odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np.
przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach
taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
1. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać
integralności fizycznej dziecka.
2. Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity
lub niestosowny.
3. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
4. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi
czy brutalne zabawy fizyczne.
5. Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i
krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie
doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania
niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich
sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku
zrozumieć znaczenie osobistych granic.
6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany,
wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli
będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze
strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę
odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec
dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy
to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu,
przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Zadbaj o to, aby w każdej z czynności
pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała Ci inna osoba z instytucji. Jeśli
pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi należą do Twoich obowiązków,
zostaniesz przeszkolony w tym kierunku.
8. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest
spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
Kontakty poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie Twoich obowiązków.
1. Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać
się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez
prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w
mediach społecznościowych).
2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich
rodzicami/ opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon
służbowy).
3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz
poinformować o tym kierownictwo, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą
wyrazić zgodę na taki kontakt.
4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i
rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec członka personelu) wymaga
zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich
rodziców/opiekunów.
Bezpieczeństwo online
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej
prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich
własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych,
na których możesz spotkać dzieci, z którymi prowadzisz zawodowe działania,
obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień
prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie
dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową
aktywność.
1. Nie wolno Ci nawiązywać kontaktów z z dziećmi
znajdującymi się pod opieką instytucji poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie
zaproszeń w mediach społecznościowych.
2. W trakcie zajęć czy innych aktywności prowadzonych przez instytucji osobiste
urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth wyłączona.
Załącznik
nr 3
Karta
interwencji
1. Imię i nazwisko dziecka |
||
2. Przyczyna interwencji (forma
krzywdzenia) |
|
|
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu
krzywdzenia |
|
|
4. Opis działań podjętych przez
pedagoga/psychologa |
Data |
Działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Spotkania z opiekunami dziecka |
Data |
Opis
spotkania |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Forma podjętej interwencji |
·
Zawiadomienie
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, ·
Wniosek
o wgląd w sytuację dziecka/rodziny, ·
Inny
rodzaj interwencji. Jaki? |
|
7. Dane dotyczące interwencji (nazwa
organu, do którego zgłoszono interwencję) data interwencji |
|
|
8. Wyniki interwencji: działania
organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała informacje o
wynikach/działaniach placówki/działania rodziców |
Data |
Działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik
nr 4
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych
dzieci
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych
dzieci w Niepublicznym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Towarzystwa „RAZEM W
PRZYSZŁOŚĆ” w Stobrawie.
Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Nasze wartości
1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec
utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu
sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze
bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki
przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych
uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
3. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki
sposób zostanie przez nas użyty.
4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka
jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali
poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z
publikacją wizerunku.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
1. Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci
przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
2. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim
kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże
się z publikacją zdjęć/ nagrań online.
3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z
imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko
imienia.
4. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku
dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i
powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych
organizowanych przez naszą instytucję).
5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań
dzieci poprzez przyjęcie zasad:
• wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a
sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie
ukazuje go w negatywnym kontekście,
• zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych
przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie
pojedyncze osoby.
6. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki,
jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na
wykorzystanie zdjęć po zakończeniu współpracy z instytucją.
7. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego
rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać kierownictwu
instytucji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia
bezpieczeństwa dzieci.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Niepublicznego Młodzieżowego Ośrodka
Wychowawczego Towarzystwa „RAZEM W PRZYSZŁOŚĆ” w Stobrawie
W sytuacjach, w których nasza organizacja rejestruje wizerunki dzieci do
własnego użytku, deklarujemy, że:
1. Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane
wydarzenie będzie rejestrowane.
2. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie
przyjęta przez nas na piśmie.
3. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu
fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania
niniejszych wytycznych,
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora
w czasie trwania wydarzenia,
• niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie
przebywała z dziećmi bez nadzoru personelu instytucji,
• poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma
rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że
rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku
ich dzieci.
Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak
zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych
dziecka nie jest wymagana.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub uczestnicy organizowanych przez
nas wydarzeń rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na
początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających
wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w
przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być
udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że
rodzice/opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę.
3. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia
prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku
dziecka.
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli
zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał,
muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę kierownictwa. W takiej
sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody
na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
• imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
• uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób
i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
• podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
2. Personelowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom
nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka znajdującego się pod naszą opieką
bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody
kierownictwa.
3. Personel placówki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie
przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie
wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego
rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy członek
personelu jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
W szczególnych i uzasadnionych przypadkach kierownictwo instytucji może podjąć
decyzję o skontaktowaniu się z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka w celu
ustalenia procedury wyrażenia przez nich zgody na kontakt z mediami.
4. W celu realizacji materiału medialnego zarząd może podjąć decyzję o
udostępnieniu wybranych pomieszczeń w siedzibie instytucji dla potrzeb
nagrania. Kierownictwo, podejmując taką decyzję, poleca przygotowanie
pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na
terenie instytucji dzieci.
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
Jeśli dzieci, rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie
wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z
rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca
wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku
na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie
będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być
rejestrowany.
Przechowywanie zdjęć i nagrań
Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i
bezpieczny dla dzieci:
1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w
zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i
nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób
uprawnionych przez instytucję. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany
przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez instytucję w
polityce ochrony danych osobowych.
2. Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci
na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i
urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).
3. Nie wyrażamy zgody na używanie przez osoby z personelu osobistych urządzeń
rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu
rejestrowania wizerunków dzieci.
4. Jedynym sprzętem, którego używamy jako organizacja, są urządzenia
rejestrujące należące do placówki lub wykorzystywane na zasadach zatwierdzonych
pisemnie przez dyrektora.
Załącznik
nr 5
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
i mediów elektronicznych w Niepublicznym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym
Towarzystwa „RAZEM W PRZYSZŁOŚĆ” w Stobrawie
1. Infrastruktura sieciowa w siedzibie placówki bądź na terenie placówki, w
której prowadzone są działania umożliwia
dostęp do internetu, zarówno personelowi, jak i
dzieciom, w czasie zajęć i poza nimi.
2. Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców
ewentualnych nadużyć.
3. Rozwiązania organizacyjne na poziomie plac bazują na aktualnych standardach
bezpieczeństwa.
4. Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w instytucji.
Do obowiązków tej osoby należą:
a. Zabezpieczenie sieci internetowej w siedzibie placówki bądź na terenie
placówki, w której instytucja prowadzi działania przed niebezpiecznymi
treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego
oprogramowania.
b. Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.
c. Przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym
dostępem podłączonych do internetu nie znajdują się
niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści,
wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich
wprowadzenia. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie
wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje
kierownictwu instytucji, a to następnie organizuje spotkanie z opiekunami
dziecka, aby przekazać informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości
skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub
służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie.
5. Istnieje regulamin korzystania z internetu przez
dzieci oraz procedura określająca działania, które należy podjąć w sytuacji
znalezienia niebezpiecznych treści na komputerze.
6. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika placówki, ma on
obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Pracownik czuwa także nad bezpieczeństwem
korzystania z internetu przez dzieci podczas zajęć.
7. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za internet
przeprowadza z dziećmi cykliczne warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z
internetu.
8. Placówka zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących
bezpiecznego korzystania z internetu, przy
komputerach, z których możliwy jest swobodny dostęp do sieci.
Załącznik nr 6
Monitoring standardów – ankieta
|
TAK |
NIE |
1.
Czy znasz standardy ochrony dzieci przed
krzywdzeniem obowiązujące w placówce, w której pracujesz? |
|
|
2.
Czy znasz treść dokumentu „Polityka ochrony
dzieci przed krzywdzeniem”? |
|
|
3.
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia
dzieci? |
|
|
4.
Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia
dzieci? |
|
|
5.
Czy zdarzyło ci się zaobserwować naruszenie zasad
zawartych w „Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem” przez innego
pracownika? |
|
|
5a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone?
(odpowiedź opisowa) |
|
|
5b. Czy podjąłeś/aś
jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź
opisowa) |
|
|
6.
Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące
„Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa) |
|
|